Drepturi

Codului Rutier privind responsabilitățile bicicliștilor

25 iulie 2017

În România bicicletele au devenit „o modă” abia în ultimii ani, vânzările au crescut şi cu 15 la sută în fiecare din ultimii trei ani, spun specialiştii.

În România, industria de biciclete produce anual venituri de 45 de milioane de euro, 30% dintre români au o bicicletă acasă. Cam de 20 de ori mai puţin decât în Franţa, unde suma ajunge în fiecare an la 850 de milioane. Lider incontestabil în Europa rămâne însă Germania. Aceeaşi industrie de biciclete produce acolo venituri anuale de 2 miliarde de euro.

Legislația privind mersul pe bicicletă a intrat în vigoare în 21 ianuarie 2017 (n.r. – Hotărârea de Guvern 965 din 2016). Conform legislației, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor, atunci vehiculele cu două roți vor fi conduse numai pe pista respectivă.

În Regulamentul pentru aplicarea Codului Rutier avem ceva mai clar stabilite responsabilitățile bicicliștilor:

  • Trebuie să știți că nu aveți voie să circulați pe zăpadă sau polei sau să traversați pe bicicletă trecerile destinate pietonilor. De asemenea, copilul până la șapte ani poate fi transportat pe bicicletă doar dacă aceasta este prevăzută cu un suport special.
  • Conform legislației, dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor, atunci vehiculele cu două roți vor fi conduse numai pe pista respectivă, iar pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani.
  • Bicicleta trebuie să fie prevăzută cu dispozitiv de frânare eficace, cu un sistem adecvat, funcţional, de direcţie, să fie dotată cu sistem de avertizare sonoră, echipată cu lumină de culoare albă sau galbenă pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă în faţă, iar în spate cu lumină de culoare roşie şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant vizibil de aceeaşi culoare. Nu în ultimul rând, bicicleta trebuie să fie echipată cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante amplasate pe roţi care în mişcare formează un cerc continuu.
  • Bicicletele trebuie conduse numai pe drumurile, părţile carosabile, benzile sau pistele stabilite pentru categoria din care fac parte. În cazul în care pe drumurile publice nu sunt amenajate benzi sau piste speciale pentru biciclete, atunci acestea pot fi conduse şi pe acostament în sensul de mers, dacă circulaţia se poate face fără pericol.
  • Bicicletele, atunci când circulă pe drumul public, trebuie conduse numai pe un singur rând. Dacă pe direcţia de deplasare există o pistă pentru biciclete, semnalizată ca atare, conducătorii vehiculelor sunt obligaţi să circule numai pe această pistă. Se interzice circulaţia altor participanţi la trafic pe pista pentru biciclete.
  • Se interzice conducătorilor de biciclete:
  1. să circule pe sectoarele de drum semnalizate cu indicatorul având semnificaţia „Accesul interzis bicicletelor”;
  2. să înveţe să conducă biciclete pe drumurile intens circulate;
  3. să circule pe trotuare, cu excepţia cazului când pe acestea sunt amenajate piste speciale destinate lor;
  4. să circule fără a ţine cel puţin o mână pe ghidon şi ambele picioare pe pedale;
  5. să circule în paralel cu alţi bicicliști, cu excepţia situaţiilor când participă la competiţii sportive organizate;
  6. să circule în timp ce se află sub influenţa alcoolului, a produselor ori substanţelor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora;
  7. să se ţină de un vehicul aflat în mers ori să fie remorcați de un alt vehicul sau împins ori tras de o persoană aflată într-un vehicul;
  8. să transporte o altă persoană, cu excepţia situaţiei când vehiculul este construit sau echipat special pentru transportul altor persoane;
  9. să transporte sau să tragă orice fel de obiecte care, prin volumul ori greutatea lor, stânjenesc sau periclitează conducerea vehiculului ori circulaţia celorlalţi participanţi la trafic;
  10. să circule pe aleile din parcuri sau din grădini publice, cu excepţia cazurilor când nu stânjenesc circulaţia pietonilor;
  11. să circule atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă;
  12. să traverseze drumurile publice pe trecerile destinate pietonilor, în timp ce se deplasează pe bicicletă.
  • De asemenea, bicicliștilor le este interzis să circule pe alte benzi decât cea de lângă bordură sau acostament, cu excepţia cazurilor în care, înainte de intersecţie, trebuie să se încadreze regulamentar în funcţie de direcţia de deplasare și le este interzis să conducă vehiculul fără a menţine contactul roţilor cu solul.
  • Copilul în vârstă de până la 7 ani poate fi transportat pe bicicletă, de către un adult, numai dacă vehiculul este prevăzut din construcţie cu un suport special sau dacă are montat un dispozitiv. Pe timpul circulaţiei pe drumurile publice, conducătorii de biciclete sunt obligaţi să aibă asupra lor actul de identitate.
  • Se interzice pietonilor să circule pe pistele pentru biciclete, amenajate şi semnalizate corespunzător.

 

Pentru incălcarea regulilor specifice bicicletelor din legislația rutieră, bicicliștii vor fi amendați cu sume cuprinse între minim 870, maxim 1160 lei.

 

Modificarea survine automat, ca urmare a publicării în Monitorul Oficial nr. 15/06.01.2017 a Hotărârii Guvernului nr. 1/2017 de modificare a salariului minim brut pe economie, care prevede că de la 1 februarie, acesta crește de la actualul nivel de 1250 lei, la 1450 lei pe lună.   

Conform OUG 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, amenzile rutiere sunt stabilite într-o unitate de măsură specială numită punct-amendă, un punct-amendă fiind egal cu 10% din valoarea salariului minim brut pe economie stabilit prin HG și deci se modifică automat de câte ori se modifică și acel nivel.

 

Prin urmare politiștii rutieri vor putea da amenzi pentru:

  • fapte precum lipsă sonerie/claxon;
  • lipsă catadioptru roșu spre spate;
  • elemente reflectorizante pe lateralul roților;
  • neutilizare pistă de bicicletă existentă;
  • lipsă lumini în condiții de vizibilitate redusă;
  • mers fără minim o mână pe ghidon etc.

În ceea ce privește bicicliștii și autoritățile locale, în Codul Rutier avem următoarele articole care ne interesează direct pentru contravenții specifice bicicliștilor la legislația rutieră:

Art.7. – Orice vehicul care circulă pe drumurile publice trebuie să corespundă normelor tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi utilizarea conform destinaţiei.

Art. 41. (3) Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor, acestea, precum şi mopedele vor fi conduse numai pe pista respectivă.

Art.53. – Autorităţile publice locale, cu autorizaţia administratorului drumului public şi cu avizul poliţiei rutiere sau la solicitarea acesteia, sunt obligate să ia măsuri pentru realizarea de amenajări rutiere destinate circulaţiei pietonilor, bicicliştilor, vehiculelor cu tracţiune animală şi calmării traficului, semnalizate corespunzător, în apropierea unităţilor de învăţământ, pieţelor, târgurilor, spitalelor, precum şi în zonele cu risc sporit de accidente.

Art.63.(5) Vehiculul oprit sau staţionat pe partea carosabilă trebuie aşezat lângă şi în paralel cu marginea acesteia, pe un singur rând, dacă printr-un alt mijloc de semnalizare nu se dispune altfel. Motocicletele fără ataş, mopedele şi bicicletele pot fi oprite sau staţionate şi câte două, una lângă alta.

Art.70. – (2) Pentru a conduce o bicicletă pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puţin 14 ani.

(3) Bicicletele şi mopedele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie echipate cu mijloace de iluminare şi dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisă circulaţia acestora pe timp de noapte fără aceste mijloace şi dispozitive în stare de funcţionare.

Art.74. – (1) Pe autostrăzi este interzisă circulaţia pietonilor, a autovehiculelor cu gabarite sau mase depăşite fără autorizaţie specială de transport eliberată de administratorul drumului public, conform reglementărilor în vigoare, a vehiculelor cu tracţiune animală, a animalelor, a vehiculelor trase sau împinse cu mâna, a bicicletelor şi mopedelor, a tractoarelor şi maşinilor autopropulsate pentru lucrări agricole, precum şi a vehiculelor care, prin construcţie sau din alte cauze, nu pot depăşi viteza de 50 km/h.

Art.101. – (1) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de persoane fizice: […]

  1. nerespectarea normelor privind circulaţia bicicletelor şi mopedelor;

Art.105. – Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amenda prevăzută în clasa a V-a de sancţiuni următoarele fapte săvârşite de către persoane juridice: […]

  1. neîndeplinirea obligaţiei, de către autorităţile publice locale, de a efectua amenajări rutiere destinate circulaţiei pietonilor, bicicliştilor, vehiculelor cu tracţiune animală şi calmării traficului, precum şi nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a acestora;

Art.128. – (1) Autorităţile administraţiei publice locale au următoarele atribuţii:

  1. e) iau măsuri pentru amenajarea de trotuare şi drumuri laterale pentru circulaţia pietonilor, vehiculelor cu tracţiune animală, a tractoarelor, de piste pentru biciclete, precum şi de benzi destinate exclusiv transportului public de persoane pe drumurile pe care le administrează, cu avizul poliţiei rutiere.

 

În ziua de 22 iunie 2017, la nivel național, polițiștii au organizat şi desfăşurat acţiuni pentru prevenirea evenimentelor rutiere cauzate de abaterile săvârșite de bicicliști.

La acțiuni au participat 1.982 de polițiști, dintre care 1.169 din cadrul structurilor rutiere, fiind aplicate 6.933 sancțiuni contravenționale pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 195 din 2002, privind circulaţia pe drumurile publice.

Dintre acestea, 2.607 sancțiuni le-au fost aplicate bicicliștilor (1.713 sancțiuni cu avertisment), astfel:

  • 436, pentru circulația pe drumurile publice fără a purta îmbrăcăminte cu elemente fluorescent – reflectorizante, de la lăsarea serii până în zorii zilei sau atunci când vizibilitatea este redusă;
  • 122, pentru circulația pe drumurile publice sub influența băuturilor alcoolice.

 

Poliția Română recomandă celor care circulă pe drumurile publice cu bicicleta:

  1. Pentru a putea conduce o bicicletă pe drumurile publice, trebuie să ai vârsta minimă de 14 ani, să cunoşti regulile de circulaţie și să fii echipat corespunzător;
  2. Când circuli PE bicicletă, nu traversa carosabilul pe trecerile pentru pietoni!
  3. Bicicletele care circulă pe drumurile publice trebuie să fie prevăzute cu dispozitiv de frânare eficace, cu un sistem adecvat, funcțional, de direcție și cu sistem de avertizare sonoră.
  4. De asemenea, bicicleta trebuie să fie echipată, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, în față, cu lumină de culoare albă sau galbenă, iar în spate, cu lumină de culoare roșie și cu cel puțin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant, vizibil, de aceeași culoare.
  5. Totodată, trebuie echipată cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roți, care, în mișcare, formează un cerc continuu.
  6. Înainte de a pătrunde cu bicicleta pe arterele prioritare, redu viteza, asigură-te temeinic şi acordă prioritate de trecere celorlalți participanți la trafic.
  7. Înainte de a schimba direcţia de mers, mai ales spre stânga, asigură-te temeinic – din faţă şi din spate – că nu se apropie niciun autovehicul.
  8. La schimbarea direcţiei de mers, chiar daca ai prioritate de trecere, asigură-te că ceilalţi participanţi la trafic au înţeles intenţia ta!
  9. Este interzis să circuli cu bicicleta pe drumurile publice acoperite cu polei, gheață sau zăpadă.
  10. Circulă cât mai aproape de marginea din dreapta a drumului, iar atunci când vă deplasați în grup, numai în coloană, câte unul.
  11. Nu circula cu bicicleta sub influența băuturilor alcoolice;
  12. Poartă cască de protecţie. Îți poate salva viața.